Pages: 1 2

„Z porodnice si přinášíte činku“

Když jsem sama byla po druhém porodu v porodnici ve Zlíně, fyzioterapeut za mnou nepřišel. I od svých kamarádek jsem věděla, že ani je fyzioterapeut nenavštívil. Nevěděly, jak mají se svým tělem pracovat. Postupem času se tedy vykrystalizovalo, že se budu věnovat těmto maminkám – těhotným, v šestinedělí a déle po porodu.Cvičení pro maminky

Když se kolem mě čím dá víc maminek zmiňovalo, že za nimi v porodnici fyzioterapeut nebyl, udělala jsem dotazník.

Jakým způsobem jste ho distribuovala?

Rozeslala jsem ho všem maminkám, na které jsem měla emailový kontakt. Dotazník jsem vyvěsila i na diskuzní fóra jako je Modrý koník a eMimino. Odpovědělo 200 žen z celé republiky.

Jaký byl výsledek? Překvapil Vás?

Tušila jsem, že to tak bude a myslím si, že situace nadále přetrvává. Jen se tím vlastně potvrdila moje osobní zkušenost. 44 % žen v porodnici vůbec nenavštívil fyzioterapeut. 62 % žen nedostalo informace ohledně urychlení zavinování dělohy. 67 % ženám nebyly ukázány cviky na aktivaci pánevního dna. 73 % žen nebylo ukázáno, jak aktivovat transverzální – příčný břišní sval, což považuji za velmi důležité. 71 % žen nebylo informováno o riziku močové inkontinence.

Ta poslední věta mě zaujala. Jaké informace by podle Vás měly maminky dostat o močové inkontinenci?

Že pánevní dno je po porodu méně pružné, což se může projevit inkontinencí. Inkontinence ale nutně neznamená masivní únik moči. Stačí i to, že maminka s plným močovým měchýřem zakašle a uteče jí pár kapek moči. Pokud se tedy nějakou dobu po porodu toto projeví, maminka by s tím měla pracovat, aby se problém postupně nezhoršoval. Rozhodně by to neměla nechat jen tak a doufat, že se to samo upraví. Nemá smysl maminky strašit, ale nad pocitem dyskomfortu v oblasti pánevního dna by neměly mávat rukou a říct si, že to je normální.

Kde jste výsledky průzkumu publikovala a jaká byla reakce?

Výsledky jsem zveřejnila tam, kde jsem se ptala maminek, tzn. na Modrém koníkovi,  eMiminu a na svém blogu. Neměla jsem nějaká očekává stran reakcí, šlo mi spíš o potvrzení mých zkušeností. Maminky si v reakcích sdílely své zkušenosti.

Jak může vypadat spolupráce fyzioterapeuta s porodnicí

Na svém blogu uvádíte, že spolupracujete s porodnicí v Kroměříži. Jak taková spolupráce vypadá?

V Kroměříži maminka dostane letáček o tom, že je důležité aktivovat svaly pánevního dna a transverzální břišní sval. Dostanou kontakt na mě, pokud by chtěly další pomoc.

S místními fyzioterapeuty jsem řešila, jak správně pracovat se svaly pánevního dna. Ne že by to nevěděli, ale z mé zkušenosti vyplynula určitá specifika, na která je potřeba dát si pozor.

Pak mívám konzultace s fyzioterapeutkou, která navštěvuje maminky na oddělení šestinedělí. Jsme v kontaktu a průběžně si vyměňujeme zkušenosti. Nevím, za kolika maminkami je schopná přijít.

Kroměříž je ale malá nemocnice. Je výborné, že jsou takové spolupráci nakloněni.

Bylo by skvělé, kdyby k tomu takto přistupovaly i ostatní nemocnice. 

Kroměříž mě oslovila sama.

V porodnici je ale skutečně jen omezený čas. Spíš jde o to upozornit maminky na specializované fyzioterapeuty, kteří jim pomohou při konkrétních problémech. Jde hlavně o to říct: „Jak se trošku oklepete, nezapomeňte na sebe. Pomůže Vám ten a ten.“ To v porodnici stačí.

Máte na závěr nějaký tip pro čerstvé maminky, o který byste se s námi podělila?

Maminky, uvědomte si, že jste po porodu celý den v pohybu, v jakém jste možná ani v před těhotenstvím nebyly. Zároveň máte tělo v možná nejhorším stavu, v jakém jste ho doposud měly. Domů si z porodnice přinášíte činku – miminko, které budete nosit a zvedat, často budete v mírném předklonu.

V šestinedělí je víceméně všechno, co se pohybu týče, špatně. Rady, abyste hodně odpočívaly, jsou sice pěkné a souhlasím s nimi. Ale každodenní praxe je jiná. Pokud si uvědomíte, že pohybu máte dost, máte i činku (miminko) a naučíte se správně používat svoje tělo při každodenním pohybu navíc se zátěží (miminkem), pak nepotřebujete žádné speciální pohybové aktivity. Nepotřebujete ani hledat čas na cvičení, ale využijte čas, kdy se i tak hýbete, aniž byste si to uvědomovala.

Tělo vás bolí, protože ho nesprávně používáte během péče o miminko a domácnost. Pak hledáte speciální čas na cvičení, kdy se snažíte tělo měnit a dostat do rovnováhy.

Využijete tedy těhotenství a šestinedělí ideálně hned u prvního dítěte k tomu, abyste se naučily správně používat svoje tělo. Jak vám bude miminko – činka růst, budou vám postupně růst i ty „pekáče buchet“ na břiše i bicepsové svaly.

 

Martina Nakládalová (Fyziomami)

 

Martina Nakládalová je magistra fyzioterapie, odbornice na rehabilitaci žen v šestinedělí a po porodu císařským řezem. Působí primárně ve Zlínském kraji, ale osvětu o pánevním dnu dělá po celé ČR i SR.

 

(Čteno 1,035x)
Líbil se Vám článek? Sdílejte 🙂

You may also like...