Co dělat a co nedělat

Les

Tipy pocházejí z odborné literatury a od ostatních maminek, které si prošly poporodní depresí. Všechny se shodují, že poporodní depresi nepřemůžete sama, nejdůležitější tedy je, abyste co nejdříve vyhledala odbornou pomoc. Teprve pak pro vás budou užitečné níže uvedené rady.

Jak si můžete sama pomoct při poporodní depresi?

  • buďte k sobě laskavá a říkejte si o pomoc, a to jak svému okolí, tak i psychologovi či psychiatrovi,
  • dbejte na hygienu a osobní péči – i malé věci, jako je sprcha nebo hezky se obléct, i když zůstáváte doma, vám mohou zlepšit náladu,
  • jezte pravidelně, i když nejste hladová,
  • pravidelně choďte na procházky nebo provozujte jinou fyzickou aktivitu,
  • zahradničte,
  • pište si zápisky o svých náladách – možná zjistíte, že máte více lepších dnů, než jste si myslela; zápisky vám také pomohou zjistit, kteří lidé, které věci a která místa na vás působí pozitivně,
  • navažte kontakt se specializovanou organizací – můžete zkusit třeba mezinárodní podpůrnou skupinku na FB (Perinatal Peer Support – International). V ČR se nám zatím podařilo lokalizovat pouze relativně novou organizaci s názvem Úsměv mámy. Pokud víte o dalších uskupeních, dejte nám vědět na adresu info@sestinedelky.cz, doplníme sem na ně kontakt. Podpory pro čerstvé maminky není nikdy dost!

Co rozhodně nedělat při poporodní depresi

  • nemyslete si, že deprese odejde sama od sebe,
  • nemyslete si, že cítit se takto špatně je obvyklou součástí mateřství,
  • nepochybujte o své schopnosti být dobrou mámou,
  • nepřijímejte své negativní myšlenky – poporodní deprese z vás rozhodně nedělá šílence ani špatnou maminku!
  • nebojte se sdílet s blízkými, co se vám honí hlavou, i kdyby vám to přišlo příliš děsivé,
  • vašemu lékaři nic nezamlčujte,
  • vyhýbejte se věcem, které ve vás vyvolávají obavy (horory, strašidelné knihy, zprávy ze světa atd.),
  • buďte vybíravá ohledně internetových stránek a diskuzí, kde se budete pohybovat  – můžete narazit na různé dobře míněné rady od lidí, kteří neznají vás ani vaši situaci; srovnáváním se s cizí, odlišnou zkušeností se můžete akorát ještě více vystresovat,
  • vyhýbejte se přeorganizovanému životu dokonalé matky a hospodyně – čím více činností si naplánujete, tím více se budete bičovat za to, že jste je neudělala tak, jak jste si představovala.
  • vyhýbejte se lidem, kteří vás nepodporují a deptají,
  • nikdy nevysazujte léky, pokud vám je lékař předepsal.

Zdroje:

National Association for Mental Health (Mind): Understanding Postanatal Depression and Perinatal Mental Health.

Postpartum Progress: 6 Things You Should Avoid if You Have Postpartum Depression or Anxiety.

The Postpartum Stress Centre: If You Have Postpartum Depression or Anxiety, Do NOT…, 2016.

Wider, J.: Pozor! Jak se nezbláznit po porodu aneb Jak po narození dítěte získat zpět svou postavu, fyzické a duševní zdraví a obnovit sexuální život, nakladatelství Metafora, 2009.

error: Obsah si chráníme:)