Pages: 1 2

7 tipů, jak doma neumřít hladem

Nedávno jsme se věnovaly tomu, jak si zajistit dostatek vhodného jídla v porodnici (zde). Neméně důležité ale je, jaká bude situace, až se opět ocitnete v domácím prostředí. Není až tak výjimečné, že pod náporem povinností zapomenete na své základní potřeby a za celý den se pořádně najíte až odpoledne nebo večer.

V šestinedělí jsem se nezastavila. První teplé jídlo jsem často měla, až přišel muž z práce domů. Byly dny, kdy jsem si to ani neuvědomila. Jindy jsem ale umírala hlady a byla jsem nevrlá i na syna.

Maminka Davida, 29 let

To samozřejmě není ideální stav. Pravidelné a vydatné jídlo je základem spokojenosti nejen vaší, ale i vašeho miminka. TěstovinyBez pořádného jídla vám může rychle dojít energie, kterou v šestinedělí beze zbytku potřebujete. Navíc nezapomínejte, že živíte i své dítě. Je sice pravda, že pokud nebudete mít sama dostatek živin vy, zásoby ve vašem těle pokryjí potřeby dítě tak, aby tím co možná nestrádalo. I to ale platí jen do určité míry. Nedostatkem živin ovšem v každém případě trestáte sama sebe.

Abyste doma v šestinedělí netrpěla hladem, posbírala jsem pro vás několik užitečných tipů. Pomohou vám jednak zajistit, že doma budete mít proviant, jednak zaručit, že se jídlo dostane tam, kam patří – k vám do žaludku.  

1. Předzásobte se

Tuhle užitečnou radu určitě před porodem uslyšíte z mnoha zdrojů. I ke mně se dostala. Ale upřímně řečeno, moc jsem si ji k srdci nevzala. Přece budu mít doma manžela a příbuzné co by kamenem dohodil. Jenomže po porodu se ukázalo, že manžel má přes veškerou snahu omezený repertoár pokrmů a příbuzné člověk nemůže vytěžovat pořád. Ještě ráda jsem pak sáhla k masovým vývarům, které zůstaly v mém jinak spíše prázdném mrazáku čirou náhodou. Neudělejte stejnou chybu a opravdu si nachystejte zásoby.Prázdný mrazák

Zamrazit můžete různá jídla. Výživné masové vývary jsou základ, ale nejsou vaší jedinou možností. Až si budete pár týdnů před porodem vařit svá oblíbená jídla, udělejte si jednu nebo dvě porce stranou. Jen si pro jistotu zkontrolujte, zda neobsahují nějaké složky, kterým se pak při kojení budete chtít vyhnout. Dále doporučuji nezapomenout na pár dávek kapří polévky Koi-koku (recept tady). Uvidíte, že ji zvlášť uvítáte, pokud se po porodu budete cítit slabá.

Se zásobami nakládejte obezřetně. Nevystřílejte si je všechny v době, kdy máte doma manžela nebo jiného pomocníka. Až budete doma sama, pak je teprve skutečně doceníte.

2. Domluvte se dopředu s partnerem, příbuznými či kamarády

Pokud vám někdo nabídne pomoc, sáhněte po ní. Pokud jste u vás doma hlavní zásobovačkou a kuchařkou vy a chcete tuto roli delegovat zcela či alespoň částečně na partnera, je lepší si to s ním vyzkoušet předem. Nechte jej nakupovat už v době před porodem, aby věděl, kde a co obvykle kupujete a co vám chutná. Stejně tak ho zorientujte v kuchyni, pokud v ní moc času jinak netráví, aby vás pak neustále neotravoval dotazy, kde co najde a jak zapne troubu.

Využijte návštěv, které budou chtít okouknout miminko a bezskrupulózně si řekněte, ať vám přinesou jídlo. Pokud je to už nenapadlo samotné, určitě vám nedokáží odmítnout. Chcete-li si předem zajistit hladký průběh zásobování, nadhoďte nenápadně ještě před porodem, že je tradičním zvykem nosit šestinedělce jídlo a že to velmi uvítáte (podrobněji v článku o šestinedělních návštěvách).

3. Vytipujte si v okolí obchody s dovozem do domu

Zvýšené pozornosti okolí se budete těšit spíše na začátku šestinedělí. Pár týdnů po porodu už vám z vlastní iniciativy přinese jídlo jen opravdu dobrá duše. S tím je potřeba počítat a mít nachystaný záložní plán pro pozdní šestinedělí. Protože byste se ještě neměla tahat s těžkými taškami, zbývají vám v zásadě dvě možnosti. Buď požádáte partnera, příbuzné či kamarády (viz předchozí bod), nebo využijete donáškových služeb nabízených už poměrně širokou škálou obchodů.

Pokračování na straně 2

(Čteno 1,176x)
Líbil se Vám článek? Sdílejte 🙂

You may also like...