Pages: 1 2

Změna priorit: Proč spánek není pro Tvoje dítě to nejdůležitější

Naše děti potřebují správné podněty

Tohle se vlastně pojí i se spánkem, ale naše děti potřebují pro svůj vývoj vhodnou stimulaci. Co to znamená? Znamená to, že naše miminka potřebují stimulovat způsobem, který je pro ně vhodný, což zahrnuje hodně a hodně doteků (pro spoustu důvodů, proč je dotek důležitý viz [4]), čas strávený venku v přírodě, být svědkem lidských interakcí, hudbu a možnost zkoumat jen tak svět, zatímco ovšem dítě zůstává v blízkém kontaktu s rodičem, aby se cítilo bezpečně (blíže viz [5]). Holčička na louceTo také znamená snížení podnětů, které mohou negativně ovlivnit vývoj dítěte, včetně elektroniky, sledování obrazovky, hlasitých zvuků, znečištění, přístrojů, které děti rozptylují místo, aby je zapojily (většina dětských hraček) atd. Když naše děti dostanou správné podněty, učí se a vyvíjí. To jim pomáhá spát, zatímco děti, které správné podněty nedostanou, mají se spánkem problémy.

Jak jsem psala výše, naše posedlost spánkem a myšlenkou „dostatku“ spánku také odporuje tomu, co víme o biologii dětského spánku. Existuje k tomu spousta zdrojů, ale stačí uvést těchto pár věcí, na které byste si měli vzpomenout, až budete panikařit ohledně spánku:

  1. Děti mají pravidelně vstávat v noci. Dokonce i ve 12 měsících věku se spousta děti budí pravidelně. Často se miminka v noci krmí a krmí se více, než rodiče čekají, a to je na 100 % normální. [6][7][8]
  2. „Spát celou noc“ nikdy neznamenalo 12 nepřerušovaných hodin, ale spíše dobu od půlnoci do 5 ráno – zcela odlišně od toho, co očekáváme dnes.
  3. I když si myslíte, že dítě spí celou noc, pravděpodobně tomu tak není. Hlášení rodičů o spánku dětí a objektivní měření, jako je aktigrafie, se příliš dobře nepřekrývají. Většina dětí se budí mnohem častěji, než si rodiče uvědomují, i když to rodičům nedají najevo.[9][10]
  4. Lehká fáze spánku je to, co je spojené s učením a udržením informace, což znamená, že vaše dítě, které spí lehce a pravidelně vstává, se učí – tedy dělá právě to, čeho se bojíte, že se mu nedostává.

Co dělat, když začnete panikařit ohledně spánku? Doporučuji, abyste se nejprve hluboce nadechli a podívali se na vaše dítě. Zdá se být unavené? Je pořád špatně naladěné a rozrušené? I když má dítě tmavé kruhy pod očima, není to nezbytně znak únavy, protože tohle je typický znak u dětí, i bez spánkové deprivace. Hledejte znaky spánkové deprivace v chování dítěte, ale pokud je miminko obecně veselé (žádné dítě ale není veselé pořád), vyvíjí se dobře a dobře jí, potom se nemusíte bát těžké spánkové deprivace. Nicméně, některé děti však nemusí být spánkově deprivované a přestože spí dobře, nenaplňují naše představy „normálnosti“. Pak je na čase podívat se na příčiny, jako jsou výživové problémy, zdravotní problémy (např. syndrom spánkové apnoe), nevhodné časové harmonogramy atd. Vyhledat pomoc při zjišťování těchto problémů je vysoce doporučeníhodné, ale mělo by k tomu dojít bez pocitů strachu nebo naléhavosti.

I když vaše dítě nebude spánkově deprivované, neznamená to, že nebudou věci, které nebude chtít změnit pro dobro celé rodiny. Prostor pro obavy je na místě, když jste to vy, kdo potřebuje více spánku. To je bod, ve kterém se nachází většina rodin, ale nějak došly k závěru, že dítě musí také potřebovat více spánku. V těchto případech doporučuji spolupracovat s někým, kdo vám pomůže zajistit více spánku. Najít střední cestu mezi vyčerpáním a kladením břemene změny jen na dítě je přesně ten typ pomoci, kterou rodiče potřebují. Ve své unavenosti nevidí možnosti, které jsou jim dostupné, takže najít si pomoc je nezbytné. I když by změna zahrnovala dítě, může k tomu dojít něžně a postupem času, který dítěti umožní se zdravě přizpůsobit.

Pamatujte: Spánek je důležitý, ale není to to nejdůležitější. Pokud jste ze spánku dítěte zoufalí, udělejte krok zpátky a zeptejte se sami sebe, co opravdu pro své dítě chcete. Podívejte se na všechny ty věci, které mu můžete poskytnout a potom si úlevně vydechněte.  Pak se můžete zamyslet nad kroky, které byste chtěli podniknout (pokud vůbec nějaké), zatímco budete respektovat větší prioritu lásky a citové vazby k vašemu dítěti.


[1] Benoit D.  Infant-parent attachment: definition, types, antecedents, measurement and outcome.  Pediatrics & Child Health 2004; 9: 541-5.

[2] Moullin S, Waldfogel J, Washbrook E.  Baby bonds: parenting, attachment, and a secure base for children.  Sutton Trust Report 2014.

[3] Fein SB, Falci CD.  Infant formula preparation, handling, and related practices in the United States.  Journal of the American Dietetic Association 1999; 99: 1234-40.

[4] Field T. Touch.  Cambridge, MA; MIT Press, 2001.

[5] Douglas P. The Discontented Little Baby Book.  Queensland, Australia: University of Queensland Press, 2014.

[6] Weinraub M, Bender RH, Friedman SL, Susman EJ, Knoke B, et al. Patterns of developmental change in infants’ nighttime sleep awakenings from 6 through 36 months of age.  Developmental Psychology 2012; 48: 1511-28.

[7] Goodlin-Jones BL, Burnham MM, Gaylor EE, Anders TF.  Night waking, sleep-wake organization, and self-soothing in the first year of life. Journal of Developmental and Behavioural Pediatrics 2001; 22: 226-33.

[8] Armstrong KL, Quinn RA, Dadds MR.  The sleep patterns of normal children.  The Medical Journal of Australia 1994; 161: 202-6.

[9] Hall WA, Hutton E, Brant RF, Collet JP, Gregg K, et al. A randomized controlled trial of an intervention for infants’ behavioral sleep problems.  BMC Pediatrics 2015; 15: 181.

[10] Gradisar M, Jackson K, Spurrier NJ, Gibson J, Whitham J, et al. Behavioral interventions for infant sleep problems: a randomized controlled trial.  Pediatrics 2016; 137: e20151486.

(Čteno 254x)
Líbil se Vám článek? Sdílejte 🙂

You may also like...