Pages: 1 2

9 tipů, jak budovat dětskou imunitu

Přestože se firmy vyrábějící umělé mléko snaží přidávat do svých produktů probiotika i prebiotika, nedokážou zatím ani vzdáleně napodobit oligosacharidy mateřského mléka. Navíc v případě přidávání bakterií do umělého mléka jde zatím pouze o odhad, které bakterie by mohly dítěti nejlépe posloužit. Není totiž dosud prokázané, které bakterie jsou pro děti ty nejlepší.

Vzhledem k tomu, že mikrobiota dítěte se v průběhu prvního roku vyvíjí, doporučuje se alespoň po tuto dobu kojit. Po šestém měsíci dítěte už nemusí být kojení výlučné, ale i malé množství mateřského mléka může udělat ve střevech dítěte velký rozdíl.

4. Vyhýbejte se antibiotikům

Antibiotika jsou skvělá. Díky nim přežíváme spoustu nemocí, které by nám v minulosti byly smrtelné. Jenomže mají i zápornou stránku. Kromě vyvraždění těch bakterií, které nás ohrožují, zdecimují i značnou část ostatních. Nikdo zatím s jistotou neví, zda změny, které nastávají ve střevech pacienta s antibiotiky, jsou pouze dočasné, nebo do konce života.

Existuje studie dokazující, že užívání antibiotik v útlém věku dítěte má dlouhodobý vliv na složení jeho mikrobioty a značné příbytky váhy ještě několik let po užívání těchto léků. Podle jiné studie se pak zvyšuje riziko astmatu v pozdějším životě dítěte.

Je známé, že se v ČR antibiotika nadužívají. Dávají se dokonce občas i preventivně. Ptejte se tedy vždy svého lékaře, proč sahá po antibioticích a jestli by to nešlo i jinak. Antibiotika

Pokud se antibiotikům dítě nevyhne, můžete následky snížit kojením, nebo umělým mlékem s probiotiky a prebiotiky. Jestliže budete brát antibiotika vy, nasaďte si probiotika.

Je také dobré vědět, že i když přímo nekonzumujete antibiotika, prostřednictvím veterinárně ošetřených zvířat se k nám dostávají ve vodě, kterou pijeme, a v mase, které jíme. Pokud můžete, kupujte si maso v bio kvalitě, které není veterinárně ošetřeno. Zvažte také filtr na vodu.

5. Doplňujte probiotika

Zvlášť pokud se vaše dítě narodilo předčasně, císařským řezem, je krmeno umělým mlékem, trpí kolikami, či bylo vystaveno vlivu antibiotik, zvažte nasazení probiotik. Ideálně po konzultaci s pediatrem.

Výběr probiotik může být velká věda. Obecně platí, čím větší množství bakterií a větší rozličnost kmenů, tím lépe. Zároveň ale ne všechny kmeny jsou prospěšné. O nejčastějších kmenech, které najdete v probiotických doplňcích, psala podrobně Histaminová kašulka.

Oblíbená probiotika pro děti jsou u nás BioGaia Protectis obsahující Lactobacillus reuteri. Nasadit je podle výrobce můžete v jednom měsíci věku dítěte. Prodávají se jako kapky, tudíž je použití velmi jednoduché. Rozličnější kmeny bakterií ale nabízejí probiotika Infants Dophilus Plus. Jejich výrobce neuvádí, u jak malého dítěte je lze použít, pouze že do 2 let dítěte je třeba konzultovat lékárníka nebo lékaře. Vyzkoušela jsem u své dcery obě probiotika, druhá měla větší efekt.

Pro dospělé mohu z vlastní zkušenosti doporučit Colon Dophilus, který je dostupný na našem trhu. Ze zahraničních pak Bactoflor 10/20 od německé společnosti Intercell-Pharma GmbH nebo OmniBiotik 10 AAD od rakouské společnosti Institut AllergoSan. Nezůstávejte ale dlouho u jednoho výrobku, i když vám vyhovuje. Čas od času to prostřídejte.

Kromě probiotických přípravků můžete vyzkoušet také potraviny s probiotickými kulturami (viz bod 9).

6. Pozor na přehnaný úklid

Za normálních okolností tělo člověka přichází do kontaktu se spoustou bakterií z okolí, což nám pomáhá stimulovat imunitní systém. Když totiž naši imunita nebude mít dostatek vnějších podnětů, nakonec si najde jiného nepřítele a může se vyskytnout alergie nebo třeba astma.

Perfekcionistickým úklidem domácnosti si sami pod sebou řežeme větev. Přestaňte tedy šůrovat tak často a vyhoďte silné chemické prostředky, stejně v domácnosti s dítětem nejsou úplně vhodné. Zkuste místo toho třeba ocet nebo kastilské mýdlo.

7. Pořiďte si psa

Pokud máte doma psa, budete mít zřejmě na kůži podobné bakterie jako on. Logické, však ho určitě často hladíte. Díky tomuto přenosu bakterií obohacujete svůj mikrobiom, což může mít velký vliv na vaše zdraví. Je například prokázáno, že děti z domácností, kde žije pes, mají nižší riziko rozvoje astmatu.Pes

Asi bych ale nedoporučovala pořídit si psa jen kvůli bakteriím 🙂 . Pokud nechcete mít domácího mazlíčka, zkuste spíš následující tip.

8. Čas od času se hrabejte v hlíně

Kdo si dneska může dopřát ten luxus žít na statku? Lepší ochranu před astmatem aby pohledal.

Pokud stejně jako já žijete ve městě, zkuste alespoň občas přijít do bližšího styku s přírodou. Ideálně s půdou bez pesticidů a dalších chemických látek, ve které je hromada různých živých bakterií a jiných zvířátek.

9. Dobře krmte střevní bakterie

Nenechte své bakterie hladovět a dopřejte jim dostatek dietní vlákniny. U kojících žen se doporučuje konzumovat 29 g vlákniny denně (zelenina, ovoce, luštěniny, celozrnné obiloviny). Děti do 3 let by měly mít ve své stravě 19 g vlákniny denně.Salát

Vaše bakterie také uvítají konzumaci potravin s probiotickými kulturami, jako je jogurt, kefír, kombucha či kvašená zelenina (kysané zelí, kvašené okurky, kimči).

Naopak se doporučuje omezit příjem masa, zvlášť červeného, a nasycených živočišných tuků, které škodí mikrobiotě a mohou zvyšovat riziko zánětů ve střevě.

Staráte se o střevní bakterie svých dětí? Dejte nám vědět! Zvlášť pak uvítáme, pokud máte další tipy, jak na věc.


Při přípravě článku jsem čerpala především z knihy Zdravá střeva manželů Sonnenburgových (Jan Melvil Publishing, 2015).

(Čteno 4,474x)
Líbil se Vám článek? Sdílejte 🙂

You may also like...

  • Šestinedělky

    Pro zájemce o další informace a zdroje doporučujeme tuhle přehlednou bakalářskou práci Adama Novotného s názvem Vývoj střevní mikroflóry v prvním půl roce života dítěte (https://is.muni.cz/th/o7e9p/Bakalarska_prace_A._Novotny.pdf) z Přírodovědecké fakulty MU.