Pages: 1 2

5 kroků, jak utišit plačící miminko

Jedna z věcí, která vám může v šestinedělí znepříjemňovat život, je pláč miminka. Příroda moc dobře věděla, proč dala dětem do vínku jako komunikační prostředek nepříjemností a nepohodlí právě pláč 🙂

Způsobů, jak miminko utišit, najdete nepřeberné množství. Stačí, když se zeptáte několika maminek ve svém okolí, a hned se dozvíte o několika různých způsobech, které používají. Čím dál známější je v poslední době např. metoda amerického dr. Karpa (kniha Nejšťastnější miminko v okolí).

Nedávno se mi do rukou dostala další kniha na toto téma: CALMS: A Guide to Soothing Your Baby, která jde na věc trošku obšírněji. Zatímco u nás je neznámá, americké maminky si ji pochvalují. Dokonce natolik, že se prý v současné době plánuje dotisk. Říkám si tedy, proč by nemohla inspirovat i české maminky 🙂 Nejspíš tuhle metodu v plné parádě nevyužijete, pokud je na první pohled zcela zjevné, že miminko pláče, protože je počurané, nebo má hlad. Dřív nebo později ale narazíte na situaci, kdy to tak jasné nebude a pak ji třeba oceníte. Lituji, že jsem o ní nevěděla dřív.

Plačící miminko

Podle autorek je základní motivací miminka přežít a v první řadě tedy potřebuje vědět, že je v bezpečí. Většina rodičů ovšem nejprve kontroluje fyzický komfort dítěte (zda je najezené, přebalené a není mu teplo nebo zima). Přestože to kniha také považuje za důležité, v porovnání s potřebou bezpečí jde prý až o sekundární věc a dítě je vždy nejprve třeba ujistit, že je vše v pořádku.

Miminko ví, že je v bezpečí, pokud cítí, že pečující osoba je klidná a vyrovnaná. Kniha proto nabízí následující postup, jak zvládnout situaci, kdy vám miminko pláče:

  1. Check in with Yourself
  2. Allow a Breath
  3. Listen to Your Baby
  4. Make Contact and Mirror Feelings
  5. Soothe Your Baby

O co tedy přesně jde?

Krok první: Zkontrolujte sami sebe

Zpomalte a upřímně se sebe zeptejte, jak se cítíte. Možná budete i přes pláč dítěte zcela klidná a uvolněná. Pak vám gratuluji! První dva kroky můžete přeskočit:) Ve svém okolí mám ale jen jednu maminku, která to takto skvěle zvládá.Klidn a vyrovnaná matka
Ostatní (včetně mě) na sobě mohou vysledovat:

  • strach (o dítě),
  • vztek,
  • frustraci,
  • roztržitost,
  • pocit viny,
  • pocit neschopnosti,
  • bezmoc,
  • smutek,
  • stres nebo
  • podrážděnost.

Pokud je to tak, zkuste si uvědomit, jak se tento nelibý pocit projevuje ve vašem těle. Třeba budete pociťovat napětí v krku, ramenou, rukou, žaludku, na hrudi, nebo budete mít křečovitě zatnuté čelisti. Uvědomění situace je dobrý začátek.

Krok druhý: Dopřejte si několik hlubokých nádechů a výdechů

V rámci tohoto bodu zpomalte tělo a mysl a předtím, než se vrhnete na miminko, nejprve uklidněte sami sebe. Pokud se nacházíte v místě, kde se necítíte dobře (v restauraci, v MHD atd.) nebo jsou kolem vás osoby, které vás stresují, je lepší na chvíli s miminkem poodejít (vystoupit na nejbližší zastávce). Jinak by vaše snahy o uklidnění mohly být marné.

Jak docílíte toho, že se zklidníte? Kniha doporučuje například toto cvičení:

  • hluboce se nadechnout na 4 doby a poté co nejdéle vydechovat;
  • představit si pocit klidu, který s každým nádechem a výdechem prochází vaším tělem;
  • provést celý postup 3-5x a podle potřeby ještě přidat další opakování.

 

Pokračování na straně 2

(Čteno 987x)
Líbil se Vám článek? Sdílejte 🙂

You may also like...